ΠΥΡ(ι ρέις) ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΜΕΓΙΣΤΗΣ, ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΤΑΡ

Δίλημμα: Ας υποθέσουμε ότι ναυαγείς και βρίσκεσαι ολομόναχος σε μια βραχονησίδα στο Αιγαίο, με ένα τηλεοπτικό δέκτη. Που θα στρέψεις την κεραία, δυτικά η ανατολικά;

Τηλεόραση ελληνική ή τούρκικη; Εζέλ ή Μενεγάκη;

Ποιον επιλέγεις για παρέα, για οικογένειά σου; Πρόσεξε. Το παρακάτω κείμενο είναι προιόν μυθοπλασίας. Κάθε ομοιότητα με πρόσωπα, γεγονότα ή καταστάσεις είναι τελείως συμπτωματική και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Πριν απαντήσεις, εάν θες, διάβασέ το.

 Ο τριαντάχρονος Γιώργος και η εικοσάχρονη ιδιωτική του τηλεόραση ζουν σε ένα διαμέρισμα στην Αθήνα. Οι σχέσεις του ζευγαριού ήταν πάντα εξαιρετικές. Τον τελευταίο καιρό όμως, η συμπεριφορά της εικοσάχρονης συσκευής έχει προβληματίσει τον νεαρό άνδρα. Νωρίτερα, (βλέπε, “Οικογενειακές Ιστορίες”) ένας μεγάλος καβγάς σήκωσε τη γειτονιά στο πόδι.

 Γειτόνισσα, 52 ετών: “Καλά παιδιά; Όχι βέβαια. Κανείς δε τους συμπαθούσε στη γειτονιά, έκαναν φασαρία από το πρωί, μέχρι το βράδυ. Κάθε μέρα πανηγύρι, όλο χάχανα και γλέντια. Απολίτιστοι. Άξεστοι. Αλλά να γίνει τέτοιος καβγάς, δεν το περιμέναμε. Δε ξέρω τι έγινε και φώναζαν, μάλλον τσακώθηκαν για τα… ελληνοτουρκικά.”

 Ο τριαντάχρονος Γιώργος χτύπησε σχεδόν θανάσιμα την συσκευή, μη μπορώντας να συγκρατήσει τα νεύρα του.

 Γιώργος, ιδιωτικός υπάλληλος: “Εντάξει, δεν ήθελα να συμβεί αυτό. Αλλά τον τελευταίο καιρό μου κάνει νερά. Ανοίγω την τηλεόραση και βλέπω χιόνια. Πάλι χιόνια; Αρχές Οκτωβρίου; Λίγο πριν βγει η Ελένη στον αέρα; Όχι ρε γαμώτο, αυτό πάει πολύ. Της έδωσα σφαλιάρες και κλωτσιές αλλά τίποτα…”.

 Πολύ νωρίτερα, πυροβολισμοί και ουρλιαχτά ακούγονταν από το διπλανό διαμέρισμα. Η ημιλιπόθυμη εικοσάχρονη τηλεόραση δε διστάζει να κατηγορήσει το νεαρό της σύντροφο για αδιαφορία:

 “Ποιος νομίζεις ότι είσαι αγόρι μου; Να βλέπουν όλοι την αυτοκτονία του Εζέλ στον ΑΝΤ1 και εσύ να με έχεις κλειστή; Να χάσω τέτοιο δράμα; Δε μας τα λέει καλά ο Γιωργάκης. Ξέρετε τι μου είπε τις προάλλες; Είσαι φθηνή  και λαικιά και παίζεις όλο τουρκικά. Σοβαρά μιλάς; Τα ξέχασες τα περσινά; Που ήσουνα φαντάρος και μου ‘λεγες, μου λείπεις; Ας γυρίσω πίσω και θα βλέπουμε ό,τι θες εσύ; Και έχεις και το θράσος να ζητάς να  φάμε τη Δευτέρα μεσημεριανό με την Ελένη ;”

“Αλήθεια είναι. Βαριέμαι τα τουρκικά σήριαλ και είμαι εθισμένος στην Ελένη. Η  Ελένη είναι η οικογένειά μου. Η κόρη, η μάνα η αδερφή. Όχι! ξαδέρφη την προτιμώ. Τρίτη ξαδέρφη καλύτερα, με συμφέρει. Τρίτη, όπως ήταν πέρυσι. Ξέρεις τι έμαθα τις προάλλες; Στο ΜΕGA, ίσως βάλουν τους παλιότουρκους σε επανάληψηαπέναντι από την Ελένη μας. Δηλαδή, τι θέλετε να σκοτώσετε την εθνική μας σταρ, με τούρκικα πιστόλια; Ρε φίλε, ξέρεις τι σημαίνει Ελένη, για όλη την Ελλάδα;”

 Ο Γιώργος πέφτει σε περισυλλογή και θυμάται τη στρατιωτική του θητεία στη Μεγίστη. Μεγίστη στα ελληνικά, σημαίνει Καστελόριζο. Νωρίτερα, δηλαδή ένα χρόνο πριν:

“Απόγευμα στο φυλάκιο με τα ραντάρ.. Δεν έχουμε τηλεόραση και δυστυχώς κοιτάμε το ηλιοβασίλεμα. Τον ήλιο να περνάει τα σύνορα και να γίνεται Τούρκος, να απαρνιέται την ελληνική του υπόσταση. Η οδηγία σήμερα στους ρανταρίστες ήταν σαφής. Το νου σας, κυκλοφορεί το Πίρι Ρέις! Ήρθε, έκανε τις βόλτες του, έφυγε. Τότε βλέπεις, το πλοίο δεν ήταν της μόδας και εμείς είχαμε πλήρη άγνοια για την εθνική καταστροφή που θα ακολουθούσε.

 Η υπηρεσία όπου να ναι τελειώνει και έχω έξοδο. Να βγω, να πιω, να δω κόσμο, να δω και τηλεόραση! Αλλά να φάω πρώτα. Στάση στη ταβέρνα του νησιού. Στον τοίχο της ζωγραφισμένη μια ξανθιά γοργόνα να διερωτάται: “Ζει το Καστελόριζο; Ζει και βασιλεύει”. Οι κάτοικοι όμως, ονειρεύονταν ταξίδια στην ανατολή. Tι είναι αυτό, ρώτησα ένα παππού που παρακολουθούσε αποσβωλομένος τηλεόραση. “Ασημένια Φεγγάρια”. Τούρκικο. Στο Καστελόριζο όλα είναι εισαγόμενα. Γλυκά, κρέας, τζατζίκι, ντομάτες και τηλεόραση, από Τουρκία. Παρρήγγειλα μια χωριάτικη. Το σήριαλ δε μου άρεσε πολύ, οι τούρκικες ντομάτες είχαν ακριβώς την ίδια γεύση.

Η συνέχεια ήταν απρόσμενη. Όλα έγιναν γρήγορα και το ορκίζομαι ότι έγιναν έτσι: Η ήρεμη ταβέρνα αναστατώθηκε, ο παππούς πετάχτηκε από την καρέκλα του φωνάζοντας: Πω πω τι έπαθε το κορίτσι! Η γκαρσόνα σάστισε, παράτησε την κουζίνα της, μια αντροπαρέα μαζεύτηκε από την αυλή, να δει τι έχει γίνει. Δελτίο ειδήσεων σταρ: Η Ελένη χώρισε! Μεγάλη Παρασκευή, στην ταβέρνα του νησιού. Τότε  βεβαιώθηκα: η Ελένη είναι η εθνική σταρ. Άλλωστε, αν η Αλίκη έβαζε ένα γαρύφαλλο στο αυτί, ετούτη έχει ξεσηκώσει ολόκληρο ανθοπωλείο.

 -Καταλάβες λοιπόν τι σημαίνει Ελένη; Και εσύ να μου λες όλο το καλοκαίρι ότι η μεγαλύτερη σταρ του Άλφα είναι η Μενε…ξε! Στα έχω μαζεμένα.

-Δε την αντέχω πια μέσα μου, θέλω να τη ξεράσω. Κακομοίρη ξύπνα αυτή χρεώνει τον καφέ εκατό χιλιάρικα το μήνα και εσύ πεινάς. Και  παίρνει και επίδομα τρίτεκνης!

-Και ποιος σου είπε ότι είναι η μητέρα Τερέζα; Εγώ απλά γελάω… εσύ, εσύ τη ζηλεύεις τη φαντάζεσαι άνεργη, χοντρή με κυτταρίτιδα. Να στέκεται στην ουρά του ΟΑΕΔ και να της λένε: ”Κυρία μου χρειαζόμαστε βεβαίωση ότι δεν έχετε πεθάνει”. Λοιπόν, συνεχίζω:

 

“Την επόμενη μέρα ακολούθησε και άλλη συμφορά, έπεσε ο αναμεταδότης! Πως να εξελισσόταν άραγε το εθνικό διαζύγιο; Και υπήρχε τελικά το τρίτο πρόσωπο; Κανείς δεν ήξερε. Ένας αξιωματικός προσπαθούσε να συνεφέρει τη γυναίκα του που ούρλιαζε στο τηλέφωνο: Φώτη, κάντε κάτι εκεί πάνω στο βουνό, δεν πιάνει τίποτα και το απόγευμα θέλω να δω την Εδέμ! Απελπισμένοι κάτοικοι του Καστελόριζου άρχισαν να παραβιάζουν τις γείτονες συχνότητες, μέχρι να αποκατασταθεί η βλάβη”.

 -Ευκαιρία ήταν να δείτε τουρκικά σήριαλ, από την πηγή!

-Σκάσε επιτέλους! Θα σου πετάξω το παλιό σεμέν της μάνας μου να κρύψω τα αίσχη που αναμεταδίδεις. Που μόνο την Ακρίτα άφησες να αντιστέκεται σαν άλλη Μπουμπουλίνα, μου έγινες και Ισπανίδα και έβαλες τον Καπουτζίδη σου να τραγουδά. Που ξέχασες τις ρίζες σου, το Κολοκοτρωνίτσι, τη Νέα Υόρκη και τον Παπακαλιάτη.

-Μη μου μιλάς για Παπακαλιάτη…τώρα πια, μόνο αυθεντική ανατολή θέλω!

– Παλιά είχες άλλη παιδεία. Έβλεπες και ντοκιμαντέρ…

-Ακόμα βλέπω. Είδα και τη Μάγια Τσόκλη που έκανε ταξίδι στην Κωνσταντινούπολη και συνάντησε…να δεις πως το έλεγε στο τρέιλερ: “Τα γαλάζια μάτια του Ονούρ!” Και αυτή δικιά μας είναι.

-Λέγε ότι θες. Ένα να ξέρεις, όχι μόνο θα φάω μεσημεριανό με την Ελένη αλλά θα πάρω και τάπερ, για την υπόλοιπη ημέρα.

– Eminim, o yemek pişiremiyordur. Pisman olacaksin!

Η διαμάχη του νεαρού άνδρα και της εικοσάχρονης ιδιωτικής του τηλεόρασης δε σταματά και η γειτονιά βουίζει: “Ντροπή και στους δυο πολιτισμός είναι αυτό; Δεν τους καταλαβαίνω πια…”Γειτονιά μου, γιατί ψάχνεις τον πολιτισμό στα σήριαλ και στις σταρ του μεσημεριανού ήλιου; Αφού ξέρεις, η τηλεόραση γεννήθηκε με λίγο παραπάνω στρας και δράμα…Έχω δει πολύ έξυπνους ανθρώπους να βλέπουν τούρκικα και Ελένη και χαζούς να ψάχνουν τον πολιτισμό σε λάθος μέρη. Σαπούνι είναι, ίσως καλύτερο από ελληνικό και θα περάσει. Όπως πέρασε και το βραζιλιάνικο και το μεξικάνικο. Ελένη είναι και ίσως, μείνει. Ε και; Δε λέω, η ομοιομορφία και μένα με τρομάζει. Η ομοιομορφία θεαμάτων, η ομοιομορφία κριτικών, επί των θεατών. Γι΄ αυτό σου λέω, είμαι εθισμένος, αμαρτωλός και μερικές φορές, η συσκευή μου και εγώ γινόμαστε πολύ διαστροφικοί!Αλήθεια, για πες μου, ελίτ του νεοέλληνα, εσύ που και και με ποιον τρόπο παράγεις πολιτισμό;

Leave a Reply

