Βασικές Αρχές Οικονομίας.

 

 ΑΠΡΙΛΊΟΥ 20, 2012

 

Επάγγελμα δημοσιογράφος. Δε γράφω όμως, μιλάω. Μιλάω όλη μέρα ασύστολα στο τηλέφωνο. Άδικα διαμαρτύρεται δίπλα μου ο Σπύρος άλλης ειδικότητας αυτός, ήρθε πάλι και ο Γιώργος και άρχισε να μιλάει. Μας ζάλισες. Μιλάω, σουτ.

Κύριε καθηγητά, ύφος και γλείψιμο καθόλα σοβαρό σε πληθυντικό αριθμό μη μείνουμε δίχως κανένα καλεσμένο. Έχετε δίκιο σε αυτά που λέτε, να μας τα πείτε και στην εκπομπή, ο κόσμος πρέπει να τα μαθαίνει εν όψει οικονομικής κρίσης. Στοπ. Κλείνω το τηλέφωνο. Τι είπε πάλι; Τίποτα δεν κατάλαβα.

Καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών ήταν. Μια λέξη συγκράτησα μόνο τη λέξη “οικονομία”. Τι άλλο ήθελες να ρωτήσω; Το στόμα μου στέγνωσε μπούρου μπουρ όλη τη μέρα. Δεν άντεχα άλλο να το συνεχίσω. Και αν σε ρωτήσουν άσχετε, τι εννοούσε, τι θα πεις; Βάση της εμπειρίας γρήγορα και συνοπτικά, θα απαντήσω. Εγώ είμαι  οικο…νόμος. Να, οι βασικές αρχές της δικής μου οικονομίας:

Οικονομία Ομιλίας. Να μη μιλάς με τους ανθρώπους πολύ διότι αν χρειάζεται να μιλάς πολύ σημαίνει ότι δεν καταλαβαίνουν. Και αν δε σε καταλαβαίνουν δε σου ταιριάζουν. Οπότε με τους τελευταίους δε θα έπρεπε να μιλάς καθόλου. Οι πιο φλογεροί εραστές λένε “γεια σου, τι κάνεις” και πάνε στο κρεβάτι. Έλκονται δε μιλάνε.

Οικονομία Ενδιαφέροντος. Όσο περισσότερο ενδιαφέρον δείχνεις τόσο αυξάνονται οι ελπίδες να σε θεωρήσουν δεδομένο. Το ενδιαφέρον εκτιμάται μονάχα όταν δεν υπάρχει. Καλησπέρα λες, θα θελα να σου δώσω. Μετά από κανά δυο μέρες η αρχική εκτίμηση αντικαθίσταται από την απάντηση: “όχι τώρα δε μπορώ έχω πολύ δουλειά, στο στόμα το χει να σου πει: “μη με ενοχλείς”. Πολλοί νομίζουν ότι έχει εκπτώσεις δώδεκα μήνες το χρόνο. Αλλά εμείς δεν είμαστε χονδρέμπορες φίλε, δεν πουλάμε. Πολύ το αναλύσαμε, επιστροφή στη λιανική.

Οικονομία Συμβουλών. Ποτέ μη σπαταλάς την ενέργειά σου σε ανθρώπους που υποψιάζεσαι ότι ζητούν πολλές συμβουλές. Εγώ βρήκα γκόμενα. Τσακώθηκα με τη γκόμενα. Θα πάω ταξίδι με το γκόμενο. Ή ήπως να μην πάω; Έχω σχέση. Δεν μπορώ να κάνω σχέση. Το πρόβλημα είναι ότι αυτού του είδους τα άτομα έχουν μεγενθύνει τόσο πολύ το μικρόκοσμό τους ώστε να κινδυνεύει να σε ρουφήξει. Μην ανησυχείς όμως από στιγμή σε στιγμή αυτό το μικροσύμπαν θα σε ξεβράσει: Ξέρεις, έχω να δω το γκόμενο, τη γκόμενα σήμερα, αν δε βρεθούμε ίσως τα πούμε το βράδυ. Χάσιμο χρόνου είσαι δηλαδή. Και δώσε μου μια συμβουλή τι να φορέσω;

Οικονομία Χρόνου. Ποτέ μη ξανακούσω να πεις τη φράση, δεν έχω χρόνο. Δεν έχω χρόνο να δω τους φίλους μου, δεν έχω χρόνο να βγω σήμερα, δεν έχω χρόνο να πάω ένα ταξίδι, δεν έχω χρόνο να κάνω γυμναστική. Πότε θα τα προλάβω όλα, δεν μπορώ να ανταποκριθώ άνθρωπος είμαι κουράζομαι, πόνεσε το κεφάλι μου με αυτές τις σκέψεις δεν αντέχω τόση ώρα, θεέ μου πως κατάντησα “Δεν έχω χρόνο πια να κάνω αυτά που θέλω, δεν αισθάνομαι καλά”. Για να να τα σκέφτεσαι όλη μέρα αυτά χρόνο έχεις;

Οικονομία Συναισθημάτων. Ποτέ μη πεις “κρίμα μωρέ”. Το κρίμα όταν ανασταίνεται γίνεται θηρίο. Ποτέ μην πεις συγνώμη. Όχι πως δεν είναι σωστό αλλά επειδή όσες συγνώμες και αν είπες, εσύ δεν έχεις ακούσει καμία. Αντιθέτως, θα έχεις ακούσει ένα σωρό άλλες δικαιολογίες κυρίως προς υπεράσπιση εαυτού. Η συγνώμη βέβαια είναι ντεμποντέ σαν δικαιολογία τα γαιδούρια όμως πληθαίνουν ακόμα.

Οικονομία Ευγενειών. Οπότε οφείλεις και εσύ να γίνεις ένα μεγάλο γαιδούρι. Μη νιώθεις τύψεις. Εκφράσου ελεύθερα. Στο βλάκα πρέπει να πεις ότι είναι βλάκας, στον άσχημο ότι είναι άσχημος, στον χοντρό πως θα πνιγεί από χοληστερίνη. Ειδάλλως κινδυνεύεις να αδικήσεις τη φύση, τα γονίδια, γιατί όλοι οι παραπάνω νομίζουν ότι είναι μεταλλαγμένοι. Και θα στο πουν πριν καν τολμήσεις να ξεστομίσεις την ύβρη εσύ. Και αυτό είναι αφύσικο, δύσκολη σου λέω η γεννετική, μην το κουράζεις.

Οικονομία Θυσιών. Τείνω να πιστέψω πως οτιδήποτε χρειάζεται θυσίες είναι αυτό που τελικά δεν αξίζει να ασχολείσαι μαζί του. Μια σχέση χρειάζεται θυσίες. Μια φιλία χρειάζεται θυσίες. Μια καλή δουλειά χρειάζεται θυσίες. Και μη με λες παράξενο. Γιατί εσύ είσαι που κάθε φορά καταλήγεις να λες τζάμπα θυσίασα τον εαυτό μου. Καλά να πάθεις. Μα ποιος νομίζεις πως είσαι για να έχεις τόσα πάθη ο Ιησούς; Μεγάλη ιδέα έχεις για τον εαυτό σου.

Οικονομία Εγωισμού. Δοκίμασε να δεις τον κόσμο με τα μάτια των άλλων! Γίνε και λίγο άνθρωπος; Ναι, δηλαδή; Απάντα με τις απαντήσεις που σου δίνουν οι άλλοι. Σκέψου και συμπεριφέρσου με τον τρόπο που σκέφτονται και συμπεριφέρονται οι άλλοι. Και τότε θα ανακαλύψεις πως δε γυρνούν όλα γύρω από τον εαυτό σου: Το πιθανότερο είναι πως θα παρεξηγηθούν και ίσως δεν ξαναμιλήσετε ποτέ.

Οικονομία ομιλίας, δηλαδή. Αν δε θυμάσαι, το ξαναπάμε από την αρχή. Μιλώ για βασικές αρχές Οικονομίας. Μιλώ, μιλώ… στα εξηγώ τόση ώρα, τι δεν καταλαβαίνεις άσχετε; 

Leave a Reply

